Reactie TLN Prinsjesdag: zorgen over infrastructuur, maar stap vooruit met vrachtwagenparkeerplaatsen
Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert kritisch op de gepresenteerde Miljoenennota.
Het kabinet zet een belangrijke stap door €43 miljoen vrij te maken voor de aanleg van meer vrachtwagenparkeerplaatsen, een hardnekkig knelpunt waar TLN samen met vakbonden FNV en CNV al geruime tijd aandacht voor vraagt. Tegelijkertijd overheerst teleurstelling over de aangekondigde bezuinigingen die ook het Mobiliteitsfonds zullen raken.
Vandaag werd duidelijk dat de loon- en prijscompensatie wordt geschrapt. Dat heeft volgens TLN zware gevolgen voor het Mobiliteitsfonds, het fonds voor langetermijninvesteringen in infrastructuur. Grote projecten en onderhoud aan infrastructuur zijn onderhevig aan prijsstijgingen van onder andere lonen, materiaal en energie. Zonder prijscompensatie is er geen ruimte om deze stijgende kosten op te vangen en bestaat het risico dat projecten niet doorgaan. Hoe dit precies uitpakt moet duidelijk worden in de voorjaarsnota. Dit besluit komt bovenop de eerdere keuze van dit kabinet om de geplande MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) niet te indexeren, wat feitelijk óók al neerkwam op een bezuiniging.
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN: “De logistieke sector vormt het fundament onder het dagelijks functioneren van Nederland: van de bevoorrading van supermarkten tot het draaiend houden van zorginstellingen en bedrijven. Door weer te bezuinigen op infrastructuur, juist nu bruggen, wegen en tunnels dringend toe zijn aan renovatie, komt de basis in gevaar die nodig is voor een sterke economie en weerbare samenleving. Ik vind het bovendien onverstandig dat een demissionair kabinet zo’n ingrijpend besluit neemt, terwijl andere urgente kwesties, zoals de stikstofproblematiek, juist vooruit worden geschoven. Nu moet er gekozen worden voor stabiliteit en investeringen die onze economie en samenleving sterker en toekomstbestendig maken.”
Wel ziet TLN een duidelijke stap vooruit in het geld dat is toegezegd voor vrachtwagenparkeerplaatsen. Daarmee wordt erkend dat chauffeurs dagelijks kampen met een tekort aan veilige rustplekken. Met de beschikbare middelen kunnen nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd en bestaande voorzieningen worden uitgebreid. TLN wil de komende maanden samen met het ministerie en lagere overheden zorgen dat chauffeurs snel kunnen rekenen op de hoognodige veilige rustplekken.
Met het verkiezingsmanifest “Het lukt alleen met logistiek” heeft TLN de koers uitgezet richting de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Hierin ligt de focus op ruimte voor logistiek, beheer & onderhoud en netcongestie. TLN blijft de komende weken actief het gesprek aangaan met politiek en media om de belangen van de sector stevig te verankeren in het nieuwe regeerakkoord.
Transport en Logistiek Nederland heeft de begroting geanalyseerd en zet per thema op een rijtje wat er verandert voor bedrijven in de transport- en logistieke sector.