Vrachtwagenheffing start op 1 juli 2026

Vrachtwagenheffing start op 1 juli 2026

Als gevolg van de vrachtwagenheffing zal een Eurovignet na 30 juni 2026 niet langer nodig zijn in Nederland.

Afgelopen woensdag heeft minister Barry Madlener op zijn laatste dag als minister van Infrastructuur en Waterstaat het besluit genomen dat de Vrachtwagenheffing op 1 juli 2026 van start gaat. Het Eurovignet stopt op 1 juli 2026 in Nederland. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief.

De vrachtwagenheffing geldt voor alle snelwegen, een aantal N-wegen en enkele lokale wegen bij grotere steden. De heffing is verplicht voor vrachtwagens met een toegestane massa van meer dan 3,5 ton, ongeacht of ze een Nederlands of buitenlands kenteken hebben. Als gevolg van de vrachtwagenheffing zal een Eurovignet na 30 juni 2026 niet langer nodig zijn in Nederland. De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12 ton volledig afgeschaft. Voor vrachtwagens boven 12 ton wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd tot het Europese minimumniveau.

JLN Transport op de weg

Tarieven

Met het invoeringsbesluit zijn nu ook de tarieven definitief. Ze zijn te vinden op de website www.vrachtwagenheffing.nl. Dit betreft de tarieven met prijspeil 2025. Houd er rekening mee dat er nog een inflatiecorrectie plaatsvindt, waardoor de tarieven in 2026 iets hoger zullen uitvallen. Voor bijvoorbeeld een Euro 6 voertuig met een toegestane maximum massa van 16 ton zal het tarief 15,1 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025). Voor hetzelfde voertuig 100% elektrisch zal het tarief 3,2 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025). Voor bijvoorbeeld een Euro 6 voertuig met een toegestane maximum massa van meer dan 32 ton zal het tarief 19,5 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025). Voor hetzelfde voertuig 100% elektrisch zal het tarief 3,6 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025).

Vanaf de start van de vrachtwagenheffing zijn de tarieven van de motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden weergegeven. Na de start van de vrachtwagenheffing worden deze bedragen jaarlijks bijgesteld met een inflatiecorrectie. Ook staat op de website een pdf-instructie hoe je voor je vrachtwagen de juiste technische maximum massa kan bepalen.

Hoe betaal je straks de heffing?

Vanaf de start van de vrachtwagenheffing mogen alleen vrachtwagens met een contract met een toldienstaanbieder en werkende boordapparatuur de weg op. Later dit jaar wordt bekend bij welke aanbieders je een contract kan afsluiten. De aanbieder zorgt voor de boordapparatuur die nodig is voor de berekening van de heffing, factureert dit aan de houder en zorgt voor de afdracht aan de overheid.

Met de vrachtwagenheffing op weg naar een duurzame transportsector

Duurzame voertuigen betalen een lager tarief. Verder gaat een groot deel van de opbrengsten van de heffing naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het wegtransport in Nederland. Je kan nu al subsidie aanvragen voor bijvoorbeeld de aanschaf van elektrische vrachtwagens en laadpalen.

RDW is de centrale uitvoeringsorganisatie

De RDW heeft als centrale uitvoeringsorganisatie de leiding over de realisatiewerkzaamheden van de vrachtwagenheffing. De communicatie naar de eigenaren van vrachtwagens zal worden uitgevoerd door de RDW.

Hoewel het kabinet demissionair is, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangegeven dat de benodigde voorbereidende werkzaamheden voor de vrachtwagenheffing onverminderd doorgang zullen vinden.

Meer informatie is te vinden op Vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026: wat verandert er?

Bron: TLN.nl